
Mobiel internetverkeer kende in de afgelopen 5 jaar een ware boost. Smartphones en tablets evolueerden naar krachtige, gebruiksvriendelijke devices waar niemand nog buiten kan en wil. Voor eigenaars van websites of webshops betekent dit dat het niet alleen belangrijk is om over een performante website te beschikken, die zich onder alle browseromstandigheden van zijn beste kant laat zien. Compatibiliteit met de verschillende devices waarop de site of e-shop gedownload wordt, is razendsnel minstens even belangrijk geworden.
Enkele cijfers om aan te tonen wat de impact van mobielvriendelijkheid is op vlak van internetcommunicatie en e-commerce.
Voor België alleen al:
- verlopen 4 op de 10 websitebezoeken op dit moment via smartphone of tablet.
- wordt verwacht dat het mobiel internetverkeer al in 2017 even groot zal zijn als het webverkeer via desktop computers.
- gaat 20% van de internetaankopen via mobiel verkeer of 200.000 van de 1 miljoen aankopen.
- werd in 2015 zo’n 44 miljoen euro omzet gerealiseerd via mobiel webverkeer.
Naast toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid is nu ook mobielvriendelijkheid een niet te negeren parameter geworden om tot succesvolle e-business te komen.
Google dient altijd het bezoekerscomfort
In april 2015 paste Google z’n algoritmes aan ten voordele van mobiele of responsieve websites. Sindsdien geldt mobielvriendelijkheid als een ranking factor in de mobiele zoekresultaten.
De motivatie achter deze beslissing is niet ver te zoeken: Google dient het belang van zijn klant; namelijk de website(be)zoeker. En als de overgrote meerderheid steeds vaker deelneemt aan het internetverkeer via smartphone of tablet, dan zal Google dié websites belonen die hun toegankelijkheid hebben uitgebreid met mobielvriendelijkheid.
Simpel gezegd: is uw website of webshop niet mobielvriendelijk, dan verschijnt hij niet of pas heel ver in de mobiele zoekresultaten.
Responsive is goed. Mobile is beter.
Staat u op het punt een nieuwe website of webshop te laten bouwen, dan zorgt u er best voor dat hij meteen ook mobielvriendelijk is.
Mobielvriendelijkheid kan op 2 manieren: reponsief of mobiel.
Bij een responsieve website blijft de inhoud zowel op desktop, tablet als op mobiel gelijk. De layout schaalt echter mee met de grootte van het scherm. Ook wordt de onderlinge positie van de verschillende inhoudsblokken aangepast volgens het type apparaat.
Zo bekomen we de optimale presentatie van de inhoud op elk toestel.
Een mobiele website is een tweede versie naast uw desktopversie. In uw mobiele website wordt de inhoud specifiek naar mobiel gebruik bepaald, wat voor een optimale bezoekersbeleving zorgt.
Meestal wordt voor een mobile versie gekozen om de snelheid op mobiele apparaten te optimaliseren. Een aantal voorbeelden van mobile toepassingen die niet voorzien zijn in een gewone responsieve layout zijn:
- Een mobile menu met andere menu items dan op de desktop versie
- Een andere slideshow naargelang mobiel of desktop.
- Een uitgebreide animatie op desktop (die te zwaar is om op te laden op gsm) wordt vervangen door een vereenvoudigde slideshow op mobiele toestellen.
- Foto’s die naargelang het type toestel in een verschillende bestandsgrootte worden opgeladen.
Gezien de impact van mobiel internetverkeer, raden wij aan om elke nieuwe website minstens responsief te maken. Voor webshops of websites die een online bestelprocedure bevatten kiest u beter voor mobile.
Met Browserstack checken wij elke website op zijn weergave volgens device (smartphones, tablets, computers, ...) of webbrowser.