Verpakkingen

De verpakking, de essentie van uw merk.

Het belang van verpakkingsdesign kan moeilijk overschat worden in de marketing en communicatie van het product.

Idealiter wordt er reeds over de verpakking nagedacht van bij de productontwikkeling. In sommige gevallen kan deze oefening zelfs leiden tot een nieuwe productcategorie.

We denken hierbij aan beroemde voorbeelden zoals de Pritt-plakstift, de WC-eend, de Nespresso-capsules, de Senseo-pads, de Sun-vaatwastablet, ... maar misschien zijn er ook voor uw product wel alternatieve en betere verpakkingsvormen te bedenken.
 

Deskundig verpakkingsdesign houdt rekening met vele factoren

Behalve dat ze absoluut nodig is om het product in goede staat tot bij uw klant te brengen (BESCHERMING & LOGISTIEK), verzorgt de verpakking nog heel wat andere functies:
 

  1. GEBRUIKSGEMAK. Het wordt vaak over het hoofd gezien, maar wie heeft zich nog nooit geërgerd aan een verpakking die niet goed open gaat? Of waarbij het openen altijd gepaard gaat met gemors? Of hoeveel je er nu moet van gebruiken? Een doordachte sluiting, teut, doseerdop, spraysysteem, druppelaar, ... kan hierbij een niet te onderschatten voordeel zijn en bovendien écht onderscheidend t.o.v. de concurrentie.
     
  2. ECOLOGIE. Ook heel herkenbaar ... zoveel verpakking voor zo weinig product ... en zoveel afval! Milieuvriendelijke verpakkingen met een lagere ecologische voetafdruk die gerecycleerd en/of hergebruikt kunnen worden, zijn het absoluut waard om na te streven. Iedereen heeft graag het gevoel dat hij of zij iets kan bijdragen tot de natuur.
     
  3. INFORMATIE. Vele producten vallen onder strikte wetgevingen die van land tot land kunnen verschillen. Deze wettelijke vereisten moeten in ieder geval 100 % gevolgd worden. Daarnaast is het van groot belang dat de verpakking duidelijk maakt waarvoor het dient … het lijkt een open deur, maar het wordt bij sommige (nieuwe) producten vaak niet genoeg duidelijk gemaakt. Of niet duidelijk genoeg. Zorg ook voor correcte vertalingen!
     
  4. ONDERSCHEIDING. Een doorsnee supermarkt verkoopt zo’n 20 à 25.000 verschillende producten. In de meeste productcategories is er genoeg concurrentie, en dan zijn er in veel segmenten nog de huismerken die er ook steeds beter uitzien … Het is duidelijk dat het onderscheidend vermogen van een verpakking en een merk een conditio sine qua nog is om ook outstanding te zijn op het schap. De kracht van een productlijn kan hier de individuele producten versterken (vb het Pur Natur-wit, Soubry-blauw en het Anco-geel) en extra aandacht en power geven in het schap. Deskundig verpakkingsdesign moet dus altijd positionerend zijn en houdt rekening met de concurrerende merken.
     
  5. COMMUNICATIE VAN HET MERK. Last but not least; een merk is het eigendom van de consument. Het is immers de consument die er betekenis aan geeft waardoor het merk tot leven komt. Ieder merk heeft voor de gebruiker een associatieve wolk van betekenissen. Betekenissen die vaak zeer emotioneel gekleurd zijn. Gebruikers zijn om die reden vaak enorm gehecht aan de verpakking van hun merk. Indien nodig komen ze zelfs in opstand tegen al te ingrijpende veranderingen… Zo was de ‘nieuwe’ stier van Jupiler geen lang leven beschoren wegens te statisch, consumenten richtten Facebookgroepen op tegen het aangekondigd verdwijnen van ‘hun’ Cara-pils en Coca Cola ging spectaculair de mist in met zijn ‘New Coke’.
     

MINK ontwerpt merkverpakkingen sinds 1993:

Mink heeft alles in huis om van ieder verpakkingsproject - groot of klein - een succes te maken. Onze technische background en state of the art uitrusting garanderen een vlotte en technisch perfecte output. Maar belangrijker nog is de immer aanwezige marketing- en communicatiefocus waarmee iedere Mink-medewerker het creatieve designproces aanpakt.
 

  • + 20 jaar ervaring in verpakkingsdesign voor nagenoeg iedere branche
  • alle druktechnieken: offset, flexo, helio, tampon, indirecte hoogdruk, zeefdruk, digitaal, ...
  • alle verpakkingsvormen: zakjes, potjes, labels, folies, flesjes, blikjes, doosjes, ...
  • alle materialen: golf- en vlakkarton, papier, glas, blik, plastics, ...
  • + 10.000 referenties
  • 360° service
    • bedenken van de merknaam
    • registratie en merkbewaking
    • design, ontwerp en opmaak
    • digitale fotografie
    • Photoshape 3D: virtuele packshots
    • ontwikkeling concepten en themabeelden
    • creatie en visualisatie van POS en ondersteunende communicatie (online en offline)
  • 100% geïntegreerd: alles wordt inhouse uitgevoerd door een team van ervaren professionals
     
  • Dozen Viano
    Zakjes Viano

    Viano - Organische meststoffen
    Verpakkingen

    De Viano-kleinverpakkingen passen perfect in de hedendaagse trend waarin kleinere tuintjes en planten in potten meer en meer voorkomen.

  • Verpakking Foamzoo

    Foamzoo - Speelgoed en meubilair voor kinderen
    Verpakkingen

    Speels, tof en kleurrijk… de verpakking van de Foamzoo kindermeubeltjes laten er geen twijfel over bestaan wie de doelgroep is. Ideaal voor een impulsaankoop…

  • Potten Supra

    Supra - Productlijn voor professionele dak- en geveltoepassingen
    Verpakkingen

    Kwalitatief, clean, professioneel en to the point. Supra biedt de beste prijs/kwaliteit-verhouding voor de vakman-dakdekker.

  • Verpakking Pirato

    Pirato - Aardappelchips
    Verpakkingen

    Kleurrijk, vrolijk en actief… voor chips met punch!

  • Verfpotten Mona

    Mona - Verflijn
    Verpakkingen

    In de competitieve verfmarkt, gedomineerd door enkele bekende, grote spelers, red je het alleen met een verpakkingsconcept dat duidelijk anders is… Mona, Colours from a different World slaagt daar wonderwel in.

  • Verpakkingen Remescar

    Remescar - Dermatologische producten
    Verpakkingen

    Remescar biedt een gamma klinisch bewezen producten aan die specifieke huidproblemen aanpakken. Zoals littekens, zwangerschapsstriemen, oppervlakkige spataders en wallen & donkere kringen onder de ogen. De verpakkingen stralen medische betrouwbaarheid uit en communiceren de claims heel duidelijke.

  • Vadigran verpakkingen

    Vadigran - Productlijn voeding voor knaagdieren
    Verpakkingen

    Het Terra-gamma is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek naar de voedingsgewoonten van dieren in de vrije natuur. Die zorgvuldige en natuurlijke aanpak weerspiegelt zich in het gebruik van de honingraat zeshoeken, die tevens de voeding als bouwstenen symboliseert.

  • Straal flessen

    Straal - Bronwater en limonade
    Verpakkingen

    Als lokaal merk van bronwater is het niet zo evident om op te boksen tegen het marketinggeweld op TV van de grote mineraalwaters als Spa, Evian, Vittel,.. Vandaar het belang om via de verpakking een kwalitatieve en zelfzekere uitstraling te creëren die niet moet onderdoen voor de grote jongens.

  • Pur Natur verpakkingen
    Mik verpakkingen

    Pur Natur - Yoghurt en zuivelproducten
    Verpakkingen

    Pur Natur is de Belgische marktleider in Bio-zuivelproducten. De open, natuurlijke en afgemeten look van alle verpakkingen vormen een statement en komen bovendien heel gedistingeerd en opvallend over in het schap.
    Mik is dan weer de niet-biolijn yoghurtproducten van Pur Natur, waar de Belgische herkomst benadrukt wordt, volledig in lijn met de baseline: Mik, van bij ons.

  • Agrofino zakken

    Agrofino - Potgrond
    Verpakkingen

    De Agrofino-potgronden voor particulieren hebben hun wortels in de professionele tuinbouw en groenteteelt. Dat is meteen ook het onderscheidende element tov de concurrerende potgrondmerken. Deze eigen, hoogkwalitatieve identiteit weerspiegelt zich in de verpakking met het gebruik van wit als hoofdkleur en de klemtoon op wat de hobbytuinier met de potgrond kan doen. Eerder dan de klassieke aanpak dus die de potgrond associeert met een bepaalde plant of bloem.